Byl jednou jeden… nový vůz


Třída 25 sedmiletých žáků klade nejrůznější otázky o procesu výroby nového automobilu před odhalením prvního kompaktního SUV značky SEAT

„Jaký je první krok při vzniku auta?“ „Kolik dní trvá výroba nového auta?“ To je jen malá ukázka otázek, které kladla skupina sedmiletých dětí. V roce, v němž SEAT představuje své první kompaktní SUV, jsme se díky jejich zvědavosti, neotřelosti, spontánnosti a prostotě, které charakterizují jejich věk, dozvěděli o pozadí procesu vzniku automobilu.

 

Den začíná stejně jako vždy. Pětadvacet žáků třídy „Mimoňů“ přichází na 9 hodinu do školy La Salle Grácia v Barceloně. Odkládají své školní tašky, dávají své bundy na věšák a oblékají si školní oděv. Čekají na svého obvyklého učitele, ale náhle vejdou do dveří dvě naprosto cizí osoby – Xavier Agustín a Amanda Gómez, inženýr a designérka z Technického centra SEAT.

 

Xavier prolamuje ledy: „Rádi bychom věděli, jak byste navrhli design nového vozu.“ Děti okamžitě reagují, například následujícími návrhy: „Já bych mu dal proudové motory a naučil ho jezdit pod vodou,“ říká Léonard. „Já bych mu dala křídla,“ říká Ona. „Jíízdní kolo zdarma,“ navrhuje Júlia. „Já bych ráda stiskla tlačítko a auto by jelo samo,“ říká druhá Júlia v této třídě. „Jste blízko,“ uznává Xavier. „Máme už auta, která parkují sama. Všechno, co musíte dělat, je jen ovládat pedály, zatímco volant se otáčí sám od sebe. A zaparkuje hned na první pokus.“ „Máme také auta, která rozpoznají, že se jiné auto pohybuje příliš blízko,“ dodává. „Když k tomu dojde, vůz sám zpomalí nebo zastaví.“ Silvia navrhuje, aby se „okna zavřela a otevřela, když jim to člověk řekne“. Xavier se pak zvedne ze své stoličky, přijde k ní a ukazuje na chytré hodinky, které má na zápěstí. „Podívej se na tyto hodinky. Představ si, že otevřou dveře, řeknou ti, kolik benzinu jsi spotřebovala a dokonce vědí, kde jsi zaparkovala!“ „To není možné...!“ volají všichni v úžasu.

Poté jsou děti rozděleny do dvou skupin. „Jaký je první krok při vzniku auta?“ ptá se Artau. „Nejdřív potřebujete něco, co určitě všichni používáte tady ve třídě,“ odpovídá Amanda. „Tužky,“ hádají děti. „Správně! Každý vůz začíná skicou. Všechno, co potřebujete, je tužka, papír a trochu představivosti, jakou máte vy.“ A ukazuje jim několik skic modelů SEAT, které si děti udiveně prohlížejí. „To je úžasné,“ souhlasí všichni.

 

Také děti v Xavierově skupině mají několik otázek. „Kolik dní potřebujete, abyste vyrobili auto?“ „V průměru jenom 17 hodin.“ Všechny děti dávají najevo svůj údiv. „Ale jedna věc je, jak dlouho trvá výroba auta, a druhá věc je, kolik času musíme věnovat návrhu jeho designu a jeho vývoji. K tomu potřebujeme tři až čtyři roky.“

 

Amandina skupina začíná hrát hru. Zatímco děti napodobují pohyby robotů, designérka značky SEAT jim vysvětluje, že ve výrobním závodě SEAT „je více než 2000 robotů, kteří vyrábějí auta, a vypadá to, jako by tančili v dokonalé choreografii“. K této zábavě se připojuje Xavierova skupina. Všichni se dobře baví s automobilovými díly, které přinesli Xavier a Amanda, ale děti kladou i uprostřed povyku neustále nějaké otázky, například když jim Amanda ukazuje sedadlo z auta a několik vzorků čalounění a Xavier vysvětluje, jak funguje airbag. „Je to podobné jako balón, ale nafoukne se mnohem rychleji, za stejnou dobu, jako trvá mrknutí oka.“

A než oba hosté třídu opustí, mají pro malé experty zasloužené překvapení. Xavier a Amanda vedou děti do školního sálu. Děti při chůzi po schodech na jeviště, kde je něco za zataženými závěsy, vůbec netuší, co mohou očekávat. Když začnou závěsy pomalu odtahovat, objeví se velký displej. „Na co se to budeme dívat?“ šeptají si navzájem. „Budete první, kdo uvidí naše nové auto, první kompaktní SUV v historii značky SEAT.“ Pak se displej náhle rozsvítí a poprvé ho spatří. Děti se bez hlásky upřeně dívají na displej. „Skvělé...“ To je všechno, co je kdo schopen říci.

 

SEAT je jedinou společností ve Španělsku v odvětví automobilového průmyslu s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group. SEAT vyváží více než 80 % své výroby a působí ve více než 75 zemích. V roce 2015 prodal SEAT na celém světě 400 000 vozidel, což je nejvyšší počet od roku 2007.

 

Skupina SEAT zaměstnává více než 14 000 kvalifikovaných pracovníků ve třech výrobních závodech Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde vyrábí velmi úspěšné modelové řady Ibiza a Leon. Vozy SEAT Alhambra dodává výrobní závod v Portugalsku, vozy Mii vyrábí závod na Slovensku a Toledo vzniká v České republice.

 

Nadnárodní společnost disponuje jako největší průmyslový investor do výzkumu a vývoje ve Španělsku také Technickým Centrem, v němž pracuje 1000 inženýrů na vývoji inovativní automobilové techniky. V souladu s vyhlášenou strategií důsledné ochrany životního prostředí odpovídají veškeré aktivity společnosti SEAT kritériím trvale udržitelného rozvoje, a to se zvláštním zřetelem na snižování emisí CO2 a efektivní využívání energií.

 

Čtěte více
Novinky
Accenture Hackathon má vítěze. České porotce zaujala aplikace na nábor a analýzu práce programátorů.

Accenture Hackathon má vítěze. České porotce zaujala aplikace na nábor a analýzu práce programátorů.

O minulém víkendu se utkali o vítězství mladí technologičtí nadšenci z osmi zemí Evropy a Středního východu v mezinárodním „propojeném“ Accenture Hackathonu. Účastníci v ... čtěte hned

Speciály
Proč ještě nešetříte na povinném ručení?

Proč ještě nešetříte na povinném ručení?

Povinné ručení je každoroční výdaj, kterému neunikne žádný motorista. Jde o zákonnou povinnost, jenž sice kryje riziko způsobené škody, ale současně zvyšuje pravidelné ... čtěte hned

ŽENEVA 2015

ŽENEVA 2015

Z letošního autosalonu v Ženevě pro vás máme fotky všech důležitých automobilových novinek. Co nenajdete tady naleznete vždy na našem Facebooku. čtěte hned

Continental

Continental

Že je zbytečné mít nejnovější model pneumatik na starším ojetém vozidle? Omyl. Z aktuálních testů společnosti Continental AG vyplývá, že kvalita pneumatik je přímo ... čtěte hned

Dodge Viper GTC

Dodge Viper GTC

Ruční výroba nabídne  25 milionů možností.  V každé specifikaci dodá Dodge jen jediný vůz. čtěte hned

Leon CUPRA se rozrůstá a rozšiřuje nabídku OLÉ! SPORT

Leon CUPRA se rozrůstá a rozšiřuje nabídku OLÉ! SPORT

čtěte hned

Honda NSX 2015 odhalena.

Honda NSX 2015 odhalena.

Ekonomická krize, která vypukla v roce 2008 zpozdila japonskou novinku, na kterou jsme čekali 10let. čtěte hned

Ford Shelby GT350R Mustang

Ford Shelby GT350R Mustang

Nová vrcholná verze má pod kapoto osmiválec o objemu 5,2l s více něž 500koňmi a je lehčí o 59 kg čtěte hned

Ferrari 488 Spider - italský hřebec bez střechy

Ferrari 488 Spider - italský hřebec bez střechy

Otevřená verze 488 GTB  je poháněna dvakrát přeplňovaným osmiválcem. Stejně jako předchůdce využívá pevnou skládací střechu, kterou složí za 14 sekund. 670 koní pod ... čtěte hned

BMW M4 Iconic Lights

BMW M4 Iconic Lights

Světelná technika automobilů udělá obrovský skok kupředu. V Mnichově pilně pracují na osvětlení vozů BMW. čtěte hned

Das WeltAuto odměňuje své zákazníky

Das WeltAuto odměňuje své zákazníky

Celosvětová značka Das WeltAuto odměňuje od 1. října do konce letošního roku své zákazníky servisním poukazem. Zákazníci, kteří si v posledních třech měsících ... čtěte hned