Výrazné protiklady

  • 1 / 4
  • 2 / 4
  • 3 / 4
  • 4 / 4

SEAT Leon kromě konvenčních verzí nabízí také nevšední poloterénní kombi X-Perience, nebo ekologickou verzi jezdící na benzin i zemní plyn. Každá z nich zaujme zcela odlišně smýšlející zákazníky. 

Poloterénní X-Perience zaujme vyšší světlou výškou podvozku (172 cm), oplášťovanou ochranou karoserie před poškozením a v neposlední řadě pohonem všech kol.

Terénním kombi a třídě SUV se obecně v neutěšené době velmi slušně vede. SEAT tak svůj veleúspěšný model Leon ještě více zatraktivňuje. Ve srovnání s běžným leonem 4x4 je světlá výška podvozku vyšší o znatelných 15 mm. Naproti tomu k běžnému SUV chybí dalších 30 až 50 mm. Právě na světlé výšce podvozku je patrné, k jakým účelům jsou tyto automobily koncipovány.

Nezvykle komfortní, přitom stále agilní

Leon X-Perience představuje v dané modelové řady to nejlepší. Přestože jsme čekali tvrdší naladění podvozku, seat překvapil nezvyklou komfortností a kultivovaností, zároveň však nezklame při jízdě na limitu adheze. Boční náklony jsou v zatáčkách malé a od běžného leonu s nižší světlou výškou podvozku se v podstatě neliší. Náročnější zákazníci mohou zvolit příplatkové adaptivní tlumiče, které jízdní komfort posunou ještě výš. V zatáčkách je leon překvapivě agilní. Vrozenou mírnou nedotáčivost snižuje systém XDS, který přibrzďováním kol pomáhá zádi snadněji do zatáčky, a tak leon na pohyby volantu reaguje velmi rychle a okázale.

 

Haldex – jednodušší a levnější!

V Leonu X-Perience se zabydlela mezinápravová spojka Haldex páté generace, která je ve srovnání s předchůdcem jednodušší a také lehčí, neboť se obejde bez tlakového zásobníku. Olejové čerpadlo, které plní prostor mezi lamelami, i nadále určuje poměr točivého momentu přenášeného na zadní kola, ale zde pracuje tak, že dosahuje okamžitého zvýšení tlaku bez zmíněného zásobníku.  V zásadě je Haldex 4 a 5 stálým pohonem všech kol. K úplnému odpojení zadní nápravy dochází jen při parkování a přímé jízdě bez natočení kol. Celý systém reaguje primárně podle točivého momentu tak, aby vůbec nedošlo k prokluzu předních kol. Přitom se zároveň bere ohled na otáčky jednotlivých kol a hodnotu příčného zrychlení, takže systém umí stabilizovat automobil v zatáčkách.

Automobily jsou dnes poměrně komplikovaným zařízením a pohon všech kol je rozhodně nezjednodušuje. Díky tomu mají čtyřkolky samozřejmě i větší hmotnost. Seat X-Perience váží ve srovnání s běžným kombi ST o 150 kg více. Testovaná verze 2.0 TDI tak váží 1498 kg, což je v této třídě jedna z nejnižších hodnot. K vyšší hmotnosti se díky vyšší světlé výšce podvozku přidává i vyšší součinitel odporu a větší jízdní odpory pohonu 4x4, což v praxi zvyšuje spotřebu o 0,5 až 0,7 l/100 km. To jsou ale jediné vícenáklady této čtyřkolky. Co se týče servisu, zásadní rozdíl mezi dvoukolkou a čtyřkolkou nenajdete.

Plasty chrání i kráš

Oplastované karoserie se v této třídě staly samozřejmostí. Model X-Perience chrání po celém obvodu před drobnějšími kolizemi či poškrábáním od kamínků či větví. Navíc mu propůjčují drsnější vzhled, který umocňuje i jiný přední nárazník umožňující i o něco vyšší nájezdový úhel.

V interiéru je změn oproti běžnému leonu mnohem méně, prakticky se dostalo jen na ochranné dveřní lišty logo X-Perience na volantu nebo speciální čalounění.

 

Ceny X-Perience od 542 900 Kč

Zákazník může u tohoto atraktivního kombi vybírat jak ze dvou zážehových motorů (1.4 TSI/92 kW a 1,8 TSI 132 kW) pohánějících přední kola, tak ze tří vznětových motorů (1.6 TDI/81 kW, 2.0 TDI/110 nebo 135 kW) spolupracujících se systémem Haldex.

Nejlevnější verze 1.4 TSI stojí 542 900 Kč, nejlevnější verze s pohonem všech kol 1.6 TDI/81 kW) vyjde na 638 900 Kč.

Verze na CNG jezdí za 1,10 Kč/km

Zajímavým protikladem k verzi X-Perience je úsporná verze TGI jezdící na zemní plyn. Zážehový přeplňovaný motor o zdvihovém objemu 1,4 litru, který známe pod zkratkou TSI, byl přizpůsoben pro spalování plynu. Jiné jsou písty, pístní kroužky a sedla ventilů, které jsou tvrzené, a tak se nezaklepávají. S přechodem na plyn došlo i ke změně mapy řídicí jednotky motoru, jiný je předstih a časování ventilů. Motor má tak nižší výkon (81 kW), důraz však klade na nízkou spotřebu a silný točivý moment v nízkých otáčkách. Nejlevnější plynovou verzi lze pořídit ve druhém výbavovém stupni za 484 900 Kč s DPH.

 

Na plnou nádrž plynu ujedete 360 km za 390 Kč

Dvě tlakové nádrže jsou bezpečně uloženy v prostoru pod podlahou zadní části a pojmou 15 kg CNG, což při skutečné průměrné spotřebě 4,2 kg CNG na 100 kilometrů umožní dojezd přes 350 km. Při úspornějším jízdním stylu tak vyjde jeden ujetý kilometr na 
1,10 Kč. Po spotřebování plynu je navíc k dispozici benzinová nádrž objemu 50 litrů, což stačí na nejméně 700 km. Celkový dojezd leonu je tak v praxi přes 1000 km.

 

Čtěte více
Novinky
Accenture Hackathon má vítěze. České porotce zaujala aplikace na nábor a analýzu práce programátorů.

Accenture Hackathon má vítěze. České porotce zaujala aplikace na nábor a analýzu práce programátorů.

O minulém víkendu se utkali o vítězství mladí technologičtí nadšenci z osmi zemí Evropy a Středního východu v mezinárodním „propojeném“ Accenture Hackathonu. Účastníci v ... čtěte hned

Speciály
Proč ještě nešetříte na povinném ručení?

Proč ještě nešetříte na povinném ručení?

Povinné ručení je každoroční výdaj, kterému neunikne žádný motorista. Jde o zákonnou povinnost, jenž sice kryje riziko způsobené škody, ale současně zvyšuje pravidelné ... čtěte hned

ŽENEVA 2015

ŽENEVA 2015

Z letošního autosalonu v Ženevě pro vás máme fotky všech důležitých automobilových novinek. Co nenajdete tady naleznete vždy na našem Facebooku. čtěte hned

Continental

Continental

Že je zbytečné mít nejnovější model pneumatik na starším ojetém vozidle? Omyl. Z aktuálních testů společnosti Continental AG vyplývá, že kvalita pneumatik je přímo ... čtěte hned

Dodge Viper GTC

Dodge Viper GTC

Ruční výroba nabídne  25 milionů možností.  V každé specifikaci dodá Dodge jen jediný vůz. čtěte hned

Leon CUPRA se rozrůstá a rozšiřuje nabídku OLÉ! SPORT

Leon CUPRA se rozrůstá a rozšiřuje nabídku OLÉ! SPORT

čtěte hned

Honda NSX 2015 odhalena.

Honda NSX 2015 odhalena.

Ekonomická krize, která vypukla v roce 2008 zpozdila japonskou novinku, na kterou jsme čekali 10let. čtěte hned

Ford Shelby GT350R Mustang

Ford Shelby GT350R Mustang

Nová vrcholná verze má pod kapoto osmiválec o objemu 5,2l s více něž 500koňmi a je lehčí o 59 kg čtěte hned

Ferrari 488 Spider - italský hřebec bez střechy

Ferrari 488 Spider - italský hřebec bez střechy

Otevřená verze 488 GTB  je poháněna dvakrát přeplňovaným osmiválcem. Stejně jako předchůdce využívá pevnou skládací střechu, kterou složí za 14 sekund. 670 koní pod ... čtěte hned

BMW M4 Iconic Lights

BMW M4 Iconic Lights

Světelná technika automobilů udělá obrovský skok kupředu. V Mnichově pilně pracují na osvětlení vozů BMW. čtěte hned

Das WeltAuto odměňuje své zákazníky

Das WeltAuto odměňuje své zákazníky

Celosvětová značka Das WeltAuto odměňuje od 1. října do konce letošního roku své zákazníky servisním poukazem. Zákazníci, kteří si v posledních třech měsících ... čtěte hned