Dacia Duster 1.2 TCe 4x4 - Všeuměl

Vydal   |   Publikováno 12. 04. 2016


I když Dacia v poslední době nepřišla s žádnou zásadní novinkou, její modelová nabídka vyplňuje nejpoptávanější automobilové třídy. 
 Za nejpovedenější model je po právu považován duster.  

Nejzajímavější novinkou je využití moderních přeplňovaných zážehových motorů 0,9 TCe a 1.2 TCe s přímým vstřikováním benzinu. V případě modelu Duster je tato pohonná jednotka o to zajímavější, že ji lze kombinovat i s pohonem 4x4, což donedávna nebylo možné.

Ceny nadržují vznětovým motorům

V případě dusteru je tento motor naladěn na 92 kW. Jeden z nejmodernějších maloobjemových motorů samozřejmě dodal Renault. V provedení 4x2 stojí 329 900 Kč. Není to ale zrovna nejméně, protože zážehový atmosférický motor 1.6 SCe/84 kW je levnější o znatelných 32 000 Kč. Budiž mu ke cti nízká spotřeba paliva. A nejvýkonnější vznětový motor 1.5 dCi/80 kW  je dražší jen o 25 000 (354 900 Kč). Pokud chcete pohon 4x4, je nutné si připlatit 55 000 Kč.

 

1.2 TCe – zajímavě úsporný do 100 km/h

Zážehový čtyřválec 1.2 TCe je úsporný, kultivovaný, dobře odhlučněný, nevibruje a zatahuje. Dynamické vlastnosti jsou s lehkým dusterem (provozní hmotnost 1277 kg) vynikající a pružné zrychlení jakbysmet. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 10,4 s a uhání 175 km/h. Do 100 km/h je i příjemně úsporný, pak se začne projevovat vyšší stavba karoserie i světlost podvozku (205 mm), a tak součinitel čelního odporu vykoná své. Při ustálené rychlosti 90 km/h je spotřeba jen 5,9 l/100 km, při dálniční rychlosti 130 km/h si ale motor řekne o 9,5 l/100 km, a pokud byste dustera chtěli prohnat po německé dálnici, tak při nejvyšší rychlosti 175 km/h si řekne o 19 l/100 km. To je ale samozřejmě extrém. V běžném provozu lze při úspornějším jízdním stylu na plnou padesátilitrovou nádrž ujet 700 km, čemuž odpovídá spotřeba 7,4 l/100 km. A to je na automobil SUV solidní výsledek. V městském provozu počítejte v závislosti na hustotě dopravy se spotřebou 8 až 8,5 l/100 km. Vznětová verze 1.5 dCi je v průměru úspornější o 1,3 l/100 km.

Zvládne terén i těžké přívěsy

Dacia má velmi dobré terénní schopnosti, díky kterým se neztratí ani ve středně těžkém terénu. Velká světlá výška (210 mm), velmi dobré nájezdové úhly (vpředu 30°, vzadu 36°, přechodový úhel 23°), slušná brodivost (350 mm), to jsou hlavní údaje, které automobil do terénu předurčují. Pohon kol je převzat z Nissanu. Elektromagnetická spojka funguje v režimu „Auto“ bezchybně. Vyzkoušeli jsme také režim s rozdělením výkonu mezi přední a zadní kola v poměru 50:50. Při jízdě v terénu nás překvapilo ideálně nastavené pérování. I při rychlých průjezdech po motokrosové trati, kde si duster i párkrát skočil, je odpružení komfortní, příjemný je větší zdvih pérování. Zde je zapotřebí také zmínit nezvykle nízkou hmotnost automobilu, která je v terénu velmi důležitá. S pohonem všech kol je provozní hmotnost verze 4x4 se zážehovým motorem jen 1361 kg, vznětová je o 44 kg těžší. Na trhu nenajdete v této třídě jiné, lehčí auto. Konkurenti mají nadváhu často i přes 200 kg. Tak, jak si duster vede v terénu, nezklame ani na silnici, kde je i přes vyšší světlou výšku a měkčí podvozek stabilní v zatáčkách i na dálnici.

Duster si celkem bez problémů poradí také s těžšími brzděnými přívěsy (1500 kg). (verze 4x2: 1200 kg, verze 4x4 1500 kg). Dacii jsme vyzkoušeli s přívěsem s celkovou hmotností 1400 kg. I přes měkčí pérování je stabilní a drží ochotně zvolenou stopu i při bočním větru nebo přejížděním vyjetých kolejí. Právě při tahání obytného přívěsu Hobby Excellent nás stabilita soupravy mile překvapila. Příjemné je, že stabilizační systém je nyní součásti standardní výbavy, a tak v případě nouze efektivně zasáhne a soupravu stabilizuje. V této souvislosti je nejvhodnější vznětový motor 1.5 dCi/80 kW. V rámci testu jsme v kombinovaném režimu dosáhli s přívěsem spotřeby 10,2 l/100 km. Při ustálené rychlosti 90 km/h si duster s přívěsem řekl o 10,5, při jízdě po dálnici rychlosti 110 km/h to bylo 12,3 l/100 km. To jsou velmi slušné hodnoty.

Čtěte více
Novinky
Speciály
Proč ještě nešetříte na povinném ručení?

Proč ještě nešetříte na povinném ručení?

Povinné ručení je každoroční výdaj, kterému neunikne žádný motorista. Jde o zákonnou povinnost, jenž sice kryje riziko způsobené škody, ale současně zvyšuje pravidelné náklady související s ... čtěte hned

ŽENEVA 2015

ŽENEVA 2015

Z letošního autosalonu v Ženevě pro vás máme fotky všech důležitých automobilových novinek. Co nenajdete tady naleznete vždy na našem Facebooku. čtěte hned

Continental

Continental

Že je zbytečné mít nejnovější model pneumatik na starším ojetém vozidle? Omyl. Z aktuálních testů společnosti Continental AG vyplývá, že kvalita pneumatik je přímo zodpovědná za chování ... čtěte hned

Dodge Viper GTC

Dodge Viper GTC

Ruční výroba nabídne  25 milionů možností.  V každé specifikaci dodá Dodge jen jediný vůz. čtěte hned

Leon CUPRA se rozrůstá a rozšiřuje nabídku OLÉ! SPORT

Leon CUPRA se rozrůstá a rozšiřuje nabídku OLÉ! SPORT

čtěte hned

Honda NSX 2015 odhalena.

Honda NSX 2015 odhalena.

Ekonomická krize, která vypukla v roce 2008 zpozdila japonskou novinku, na kterou jsme čekali 10let. čtěte hned

Ford Shelby GT350R Mustang

Ford Shelby GT350R Mustang

Nová vrcholná verze má pod kapoto osmiválec o objemu 5,2l s více něž 500koňmi a je lehčí o 59 kg čtěte hned

Ferrari 488 Spider - italský hřebec bez střechy

Ferrari 488 Spider - italský hřebec bez střechy

Otevřená verze 488 GTB  je poháněna dvakrát přeplňovaným osmiválcem. Stejně jako předchůdce využívá pevnou skládací střechu, kterou složí za 14 sekund. 670 koní pod kapotou dokáže tohoto ... čtěte hned

BMW M4 Iconic Lights

BMW M4 Iconic Lights

Světelná technika automobilů udělá obrovský skok kupředu. V Mnichově pilně pracují na osvětlení vozů BMW. čtěte hned

Das WeltAuto odměňuje své zákazníky

Das WeltAuto odměňuje své zákazníky

Celosvětová značka Das WeltAuto odměňuje od 1. října do konce letošního roku své zákazníky servisním poukazem. Zákazníci, kteří si v posledních třech měsících letošního roku zakoupí u ... čtěte hned