KIA Soul 1.6 GDI

Vydal   |   Publikováno 2. 11. 2014

  • 1 / 4
  • 2 / 4
  • 3 / 4
  • 4 / 4

KIA Soul přišla na trh v roce 2008. Byla výrazná, stylová a do segmentu crossoverů přinesla svěží vítr. Interiér byl však poměrně strohý a jízdní vlastnosti zaostávaly za konkurencí. Druhá generace nyní odstranila nedostatky a hodlá zavedenou konkurenci výrazně potrápit. K dispozici je také jako elektromobil.

 

Ačkoliv druhá generace soulu příbuznost s předchůdcem nevyvrátí, podle automobilky není jediný díl karoserie stejný. Novinka už totiž nestojí na platformě vycházející z malých vozů značky, ale na základu současného cee’du. Karoserie je přitom z více než 65 % vyrobena z vysokopevnostních ocelí, což se výraznou měrou podepsalo na lepší torzní tuhosti. Novinka má na rozdíl od první generace znatelně delší rozvor (+95 mm), celková délka vzrostla o 35 mm. Naopak šířka a výška se téměř nezměnily. 
 
Větší individualizace za 17 000 Kč
Druhá generace navíc nabízí širší možnosti individualizace. Za rozumný příplatek lze volit například dvoubarevné lakování ve čtyřech kombinacích (17 000 Kč), nebo smnáctipalcová kola z lehkých slitin (10 000 Kč). Asi největší změny zaznamenal interiér, který nyní vypadá znatelně hodnotněji, používá kvalitnější materiály a má znatelně lepší dílenské zpracování. Vnitřní prostor ve své třídě mile překvapí. Velmi pohodlně se sedí na zadních sedadlech, která jsou příjemně vysoko nad podlahou, což je při dlouhodobějším sezení znatelně příjemnější, a navíc zde nejsou tak výrazné prostorové požadavky v oblasti kolen. Obdobně je na tom také zavazadlový prostor, který svými 354 litry patří k lepšímu průměru. Nákladová hrana je přibližně o 30 mm výš, než bývá zvykem.
 
Znatelně komfortnější
Odpružení podvozku první generace soulu bylo zbytečně tvrdé a přenášelo do interiéru rázy při přejezdech příčných nerovností. I přesto, že tvrdší podvozky většinou sedí lépe v zatáčkách, u soulu to tak nebylo. Na nerovnostech se choval nervózně a byl hůře čitelný. To vše nyní zmizelo. Podvozek nyní vychází z většího cee´du a chová se přirozeně, snadno předvídatelně a dobře vyšší karoserii podrží i v zatáčkách a na nerovnostech. Jedinou výtku máme k posilovači řízení. Řidič ani ve druhé generaci soulu nemá
ve volantu o moc lepší zpětnou vazbu od kol. 
 
Benzin a otáčky
K dispozici jsou dva obdobně výkonné motory. Zážehový 1.6 GDI/97 kW nemá přeplňování a tak se k lepší dynamice dopracujete
až ve vyšších otáčkách. Tím ale narůstá spotřeba paliva, ale i hluk od motoru. Při běžném jízdním stylu se nám nedařilo spotřebu
udržet do 7 l/100 km. Počítat je nutné se spíše 8 l/100 km. Zcela opačně se chová vznětový čtyřválec 1.6 CTDi/94 kW. Jde krásně
odspodu, je velmi dobře odhlučněný a vystačí si se 6,5 l/100 km. Je ale dražší o 55 000 Kč. 
 
Elektřina versus cena
KIA představila také elektrického soula, který přichází s řadou revolučních prvků. Chlubí se akumulátory s nejvyšší energetickou
hustotou, rychlým nabíjením nebo možností aktivovat inteligentní ovládání topení a klimatizace pouze v prostoru řidiče. Cenou
849 980 Kč s DPH zapadá přesně mezi levnější Nissan Leaf a dražší VW e-Golf. Dojezd je bezpochyby nejdůležitějším parametrem každého elektromobilu. Díky vysoké energetické hustotě lithium-iontových polymerových akumulátorů s vysokou kapacitou 27 kWh nabízí soul jeden z nejdelších dojezdů. Výrobcem udávaný dojezd 212 km jsme sice nedosáhli, ale 168 km považujeme za úspěch. Pokud budete Kiu Soul využívat na okresních silnicích, nebo ve městě, bude dojezd stejný. V rámci testu jsme jezdili tak, abychom maximálně splynuli s provozem. Nikde jsme nikoho neomezovali, naopak, předjížděli jsme jen minimálně. Tímto běžným jízdním stylem jsme ujeli 168 km a nabití zcela prázdného akumulátoru nás při běžném tarifu 4,30 Kč/kWh stálo 118 Kč, což odpovídá nákladům 0,70 Kč/km. Pokud ale máte dům s elektrickým vytápěním, je možné se bez problémů dostat na poloviční částky. Nadšeni jsme byli také z minimálního vlivu zapnuté klimatizace nebo topení na celkový dojezd (pokles o cca 8 %). Na druhou stranu je nástup topení poměrně vláčný, výkon tepelného čerpadla je ale uspokojivý.
 
 
Ze zásuvky nabito za téměř patnáct hodin
Jediným zklamáním byla dlouhá doba dobíjení. Z běžné zásuvky bylo možné akumulátory nabít do plné kapacity až po 14 hodinách a 30 minutách. Na druhou stranu je nabíjení šetrnější, protože si vystačí jen s proudem 10 A.
 
TEXT: Michal Busta  FOTO: Archiv
 
 
Čtěte více
Novinky
Speciály
Proč ještě nešetříte na povinném ručení?

Proč ještě nešetříte na povinném ručení?

Povinné ručení je každoroční výdaj, kterému neunikne žádný motorista. Jde o zákonnou povinnost, jenž sice kryje riziko způsobené škody, ale současně zvyšuje pravidelné náklady související s ... čtěte hned

ŽENEVA 2015

ŽENEVA 2015

Z letošního autosalonu v Ženevě pro vás máme fotky všech důležitých automobilových novinek. Co nenajdete tady naleznete vždy na našem Facebooku. čtěte hned

Continental

Continental

Že je zbytečné mít nejnovější model pneumatik na starším ojetém vozidle? Omyl. Z aktuálních testů společnosti Continental AG vyplývá, že kvalita pneumatik je přímo zodpovědná za chování ... čtěte hned

Dodge Viper GTC

Dodge Viper GTC

Ruční výroba nabídne  25 milionů možností.  V každé specifikaci dodá Dodge jen jediný vůz. čtěte hned

Leon CUPRA se rozrůstá a rozšiřuje nabídku OLÉ! SPORT

Leon CUPRA se rozrůstá a rozšiřuje nabídku OLÉ! SPORT

čtěte hned

Honda NSX 2015 odhalena.

Honda NSX 2015 odhalena.

Ekonomická krize, která vypukla v roce 2008 zpozdila japonskou novinku, na kterou jsme čekali 10let. čtěte hned

Ford Shelby GT350R Mustang

Ford Shelby GT350R Mustang

Nová vrcholná verze má pod kapoto osmiválec o objemu 5,2l s více něž 500koňmi a je lehčí o 59 kg čtěte hned

Ferrari 488 Spider - italský hřebec bez střechy

Ferrari 488 Spider - italský hřebec bez střechy

Otevřená verze 488 GTB  je poháněna dvakrát přeplňovaným osmiválcem. Stejně jako předchůdce využívá pevnou skládací střechu, kterou složí za 14 sekund. 670 koní pod kapotou dokáže tohoto ... čtěte hned

BMW M4 Iconic Lights

BMW M4 Iconic Lights

Světelná technika automobilů udělá obrovský skok kupředu. V Mnichově pilně pracují na osvětlení vozů BMW. čtěte hned

Das WeltAuto odměňuje své zákazníky

Das WeltAuto odměňuje své zákazníky

Celosvětová značka Das WeltAuto odměňuje od 1. října do konce letošního roku své zákazníky servisním poukazem. Zákazníci, kteří si v posledních třech měsících letošního roku zakoupí u ... čtěte hned