Mazda 3 1.5i hatchback

Vydal   |   Publikováno 25. 08. 2014

  • 1 / 3
  • 2 / 3
  • 3 / 3

Mazda se u nás zviditelnila především svou „šestkou“, která zvítězila v české prestižní anketě Auto roku 2014. Menší Mazda 3 je ale pro české řidiče atraktivnější. Je o téměř 200 000 Kč levnější a zastupuje žádanější segment trhu.

Mazda v České republice slavila úspěchy především v devadesátých letech a na přelomu století. Kdo z podnikatelů tehdy nejezdil v Mazdě 626, a nevlastnil kufříkový radiotelefon Eurotelu za 50 000 Kč, jako by neexistoval... Mazda i začátkem nového století vyráběla skvělá auta, ve srovnání s konkurencí byla ale znatelně dražší. Mazda je ale nyní opět cenově lépe konkurenceschopná, a tak se opět začíná těšit přízni českých zákazníků.

Veledůležitá cena

Cena je pro český trh alfou i omegou. Importér právě proto, a možná i trochu provokativně, začal loni prodávat Mazdu 6 za stejné peníze jako mladoboleslavský výrobce svou vlajkovou loď. Od začátku roku se ceny obou automobilů v základních výbavách přece jen liší, Mazda 6 je o 20 000 Kč dražší (564 900 Kč). Určitou cenovou paralelu nalez- neme také u Mazdy 3 (od 359 900 Kč). S obdobně výkonným motorem drží se Škodou Octavia krok. Cena se liší o pouhé 3000 Kč. Ve výbavě přitom nechybí například manuální klimatizace, 6 airbagů, systém start-stop, asistent pro rozjezd do kopce, autorádio nebo systém kontroly tlaku v pneumatikách.

Větší, nižší a v novém designovém stylu

Nová Mazda 3 je ve srovnání s předchůdcem obdobně rozměrná. Je o nepatrných 5 mm delší, o 40 mm širší a o 20 mm nižší. Také v interiéru nelze čekat rozměrovou revoluci. V úrovni loktů a kolen nabízí shodný prostor. Sedan by snad mohl nabídnout více prostoru nad zadním sedákem. Mazda si řadu let zakládá na kreativním designu, na kterém stavěla a staví také svou reklamní kampaň. Výrazný, elegantní design se nyní řídí zásadami Kodo, které navazují na dobře známý styl Zoom-Zoom. Základními pravidly nového směru je nápaditost, zásadní odlišnost od současných designových trendů, časová stálost designu zaručující atraktivitu po řadu let a jeden z nejnižších aerodynamických odporů. Pro designéry to jsou zcela protichůdné požadavky, u Mazdy si s nimi ale poradili na výtečnou. Navíc součinitel aerodynamického odporu se podařilo snížit na pouhých 0,255.

K dispozici hatchback i sedan

Mazda 3 je na českém trhu od října 2013 v provedení hatchback a sedan. Elegantní sedan je ve shodných výbavách nabízen za stejné peníze jako hatchback. Je tedy jen otázkou priorit, pro jakou karosářskou variantu se zákazník rozhodne. Výhodou hatchbacku je, že umožňuje základní výbavu Emotion (od 359 900 Kč), což sedan neumí. Ten ale zase nabízí znatelně objemnější zavazadlový prostor (sedan 419 l, hatchback 364 l), který je však hůř využitelný.

Mazda sází na atmosférické motory

Na rozdíl od evropských výrobců nabízí Mazda i nadále zážehové motory bez přeplňování. Technicky jednodušší motory tak mohou nabídnout vynikající spolehlivost i při vyšších kilometrových nájezdech a spotřebu, která není tak moc závislá na jízdním stylu řidiče. Tento trend je mimochodem pro japonské výrobce typický. Zážehové motory jsou přitom dostatečně výkonné. Dvoulitrový čtyřválec nabízí až 121 kW.  Základ tvoří čtyřválec 1.5 Skyactiv/74 kW (od 359 900 Kč) s dlouhým zdvihem a extrémně vysokým kompresním poměrem 14:1. Motor standardně spolupracuje se šestistupňovou, ručně řazenou převodovkou. Maximum výkonu nalezneme v 6000 1/min, točivý moment 150 N.m, vrcholí ve 4000 1/min. Samozřejmostí je proměnné časování sacích i výfukových ventilů a přímé vstřikování benzinu. Motor v praxi překvapí nízkou spotřebou paliva. Při ustálené dálniční rychlosti 130 km/h se vystačí jen se 7 l/100 km, při rychlosti 90 km/h konzumuje 4,8 l/100 km. Dlouhý zdvih pístů zároveň znamená dostatek točivého momentu v nízkých otáčkách.  Motor ochotně zrychluje již od 1500 1/min. A to se právě hodí do městského provozu. Ten, kdo bude využívat nízké otáčky, bude po městě jezdit kolem 7,5 l/100 km. Pokud se bude řidič krotit, může se přiblížit i výrobcem deklarované hodnotě 6,5 l/100 km. Je škoda, že silnější dvoulitr je k dispozici až ve vyšších výbavách, a tak je znatelně dražší. K dispozici je ve dvou výkonových specifikacích 88 kW (od 434 900 Kč) a 121 kW (od 524 900 Kč). Točivý moment 210 Nm ve 4000 1/min je pro obě verze shodný. Motor 2.0 Skyactiv-G je možno pořídit také se samočinnou šestistupňovou převodovkou. U vznětových motorů je omezený výběr, k dispozici je pouze čtyřválec 2.2 s výkonem 110 kW a točivým momentem 380 Nm při 1800 1/min. Také tento motor může za příplatek 45 000 pracovat se samočinnou šestistupňovou převodovkou.

Jízdními vlastnostmi konkurenci deklasuje!

Jízdní vlastnosti jsou samostatnou kapitolou mazdy. To, jak ochotně zatáčí a drží jízdní stopu na rovině i rozbitých silnicích, je až neuvěřitelné. Mazda zatáčí, jako by jela po kolejích. Na pohyby volantu reaguje bez prodlení, řízení je kolem středové polohy volantu velmi přesné a strmé, s dobrou zpětnou vazbou od kol. Také zkrutné stabilizátory pracují znamenitě, mazda se v zatáčkách naklání naprosto minimálně. Podvozek přitom není přehnaně tuhý a stále nabízí dostatek jízd- ního komfortu. V těchto ohledech mazda konkurenci deklasuje na celé čáře. Škoda jen, že rychlejším výjezdům ze zatáček chybí točivý moment, který mohou nabídnout jen přeplňované motory. Ty mazda nemá. Navíc je škoda, že nejvýkonnější verze disponuje jen 121 kW. Tenhle podvozek by si totiž zasloužil i výkonnější motorizace. Výborné je také řazení, to automobilka u Mazdy 3 srovnává s roadsterem MX-5. V praxi to opravdu funguje a uvedené srovnání není jen nemístné vychloubání. Řadicí páka překvapí ve všech motorizacích přesným a krátkých chodem (délka dráhy řazení jen 120 mm). Nová Mazda 3 je opět automobilem pro radost. Tento model se vyrábí od roku 2013 a za tu dobu si ji koupilo 3,5 milionu zákazníků.

Čtěte více
Novinky
Speciály
Proč ještě nešetříte na povinném ručení?

Proč ještě nešetříte na povinném ručení?

Povinné ručení je každoroční výdaj, kterému neunikne žádný motorista. Jde o zákonnou povinnost, jenž sice kryje riziko způsobené škody, ale současně zvyšuje pravidelné náklady související s ... čtěte hned

ŽENEVA 2015

ŽENEVA 2015

Z letošního autosalonu v Ženevě pro vás máme fotky všech důležitých automobilových novinek. Co nenajdete tady naleznete vždy na našem Facebooku. čtěte hned

Continental

Continental

Že je zbytečné mít nejnovější model pneumatik na starším ojetém vozidle? Omyl. Z aktuálních testů společnosti Continental AG vyplývá, že kvalita pneumatik je přímo zodpovědná za chování ... čtěte hned

Dodge Viper GTC

Dodge Viper GTC

Ruční výroba nabídne  25 milionů možností.  V každé specifikaci dodá Dodge jen jediný vůz. čtěte hned

Leon CUPRA se rozrůstá a rozšiřuje nabídku OLÉ! SPORT

Leon CUPRA se rozrůstá a rozšiřuje nabídku OLÉ! SPORT

čtěte hned

Honda NSX 2015 odhalena.

Honda NSX 2015 odhalena.

Ekonomická krize, která vypukla v roce 2008 zpozdila japonskou novinku, na kterou jsme čekali 10let. čtěte hned

Ford Shelby GT350R Mustang

Ford Shelby GT350R Mustang

Nová vrcholná verze má pod kapoto osmiválec o objemu 5,2l s více něž 500koňmi a je lehčí o 59 kg čtěte hned

Ferrari 488 Spider - italský hřebec bez střechy

Ferrari 488 Spider - italský hřebec bez střechy

Otevřená verze 488 GTB  je poháněna dvakrát přeplňovaným osmiválcem. Stejně jako předchůdce využívá pevnou skládací střechu, kterou složí za 14 sekund. 670 koní pod kapotou dokáže tohoto ... čtěte hned

BMW M4 Iconic Lights

BMW M4 Iconic Lights

Světelná technika automobilů udělá obrovský skok kupředu. V Mnichově pilně pracují na osvětlení vozů BMW. čtěte hned

Das WeltAuto odměňuje své zákazníky

Das WeltAuto odměňuje své zákazníky

Celosvětová značka Das WeltAuto odměňuje od 1. října do konce letošního roku své zákazníky servisním poukazem. Zákazníci, kteří si v posledních třech měsících letošního roku zakoupí u ... čtěte hned