SUBARU WRX STI

Vydal   |   Publikováno 30. 08. 2014

  • 1 / 4
  • 2 / 4
  • 3 / 4
  • 4 / 4

Subaru WRX STI je jako znovuzrozené. Vše funguje o řád lépe než u předchůdce. „Estéíčko“ s přehledem řadíme mezi nejpovedenější sportovce. Podvozek, řízení, brzdy, řazení, vše funguje perfektně harmonicky a vytváří celek, ze kterého bude každý nadšen.

Japonci dotáhli své STI téměř k dokonalosti. Není potřeba si na nic zvykat nebo se v určitých situacíchs autem přetahovat, jako tomu bylo u minulých generací. I když technika převratné změny nezaznamenala, většina systémů byla pozměněna a doladěna k větší dokonalosti a harmonii. Je dobrou zprávou, že pro Evropu je k dispozici výhradně ručně řazená převodovka. Bezestupňový CVT, ani dvouspojková převodovka nebudou na starém kontinentu k dispozici.

 

Technická harmonie

Dvě auta ve mě v poslední době zanechala silný dojem. Kromě „estéíčka“ to byl také Leon Cupra. U seatu je úžasné, s jakou lehkostí bylo dosaženo temperamentu jen dvoulitrové předokolky. Přitom výkon 206 kW je na přední nápravu víc než hodně, jenže seat si s přenosem koní poradil na výbornou. Díky 350 Nm je výtečné také pružné zrychlení, kterému navíc pomáhá nízká pohotovostní hmotnost (1395 kg). Je těžké určit, čím dělá subaru největší dojem. Nové STI je harmonické jako nikdy předtím, a tak ve všech disciplínách a na různých površích funguje skvěle. Univerzálnost je tedy jedna ze základních předností subaru. A tou druhou je zřejmě skvělá trakce pohonu všech kol, díky které má nové STI nezvykle rychlé výjezdy ze zatáček. Zde samozřejmě hraje důležitou roli také kvalita pneumatik. A tím spíš, když se nám zdálo, že obuté Nokiany zLine (245/40 R18) mají své rezervy. Zaznamenali jsme možná až příliš velký rozdíl v chování mezi studenou a teplou pneumatikou. Ale pneumatiky jsou na takto výkonných autech samostatnou kapitolou a stejná značka může u každého vozu fungovat jinak. Řízení pracuje s převodem 13:1, je tedy oproti předchůdci strmější (15:1) a v praxi velice přesné s výbornou zpětnou vazbou. Subaru totiž naštěstí zůstává u osvědčeného hydraulického posilovače. Silnější stabilizátory, pevnější nápravnice, tužší pružiny a přepracované silentbloky uložení ramen zajišťují bleskovou odezvu na pohyby volantu. V zatáčkách se auto prakticky nenaklání a snadno akceptuje natočení volantu. Stabilizační systém má minimální práci. Navíc ho lze nastavovat. Režim NORMAL standardně pokrývá všechny jízdní situace bez ohledu na stav vozovky. Režim TRACTION umožnuje jízdu řízeným smykem a režim OFF stabilizační systém zcela deaktivuje s výjimkou systému ABS.

 

STI si naladíte podle nálady

Když už jsme zmínili skvěle funkční pohon všech kol, tak u této chlouby Subaru ještě chvíli zůstaneme. Symmetrical AWD počítá se středovým diferenciálem DCCD (Driver’s Control Center Differential System) přerozdělujícím točivý moment v poměru 41:59. Tuto svornost je však možné manuálně přenastavit, stejně jako si můžete hrát s ovládáním SI-Drive, které změní mapu řídicí jednotky motoru a upraví odezvu plynového pedálu. Z dalších fines lze zmínit aktivní vektorování točivého momentu, které je součástí dynamické trakční a stabilizační kontroly VDC. Jeho podstatou je přitom přibrzďování vnitřního kola za účelem mnohem neutrálnějšího chování v zatáčkách.

Spotřeba odpovídá tvrzení výrobce

Spotřeba zajímá majitele těchto automobilů ze všeho nejméně. Na druhou stranu je spotřeba stále sledovanější parametr při výběru nových automobilů a na deklarované hodnoty výrobce se nedá spolehnout. Ale najdou se i výjimky. Jednou z nich je právě Subaru, u kterého se spotřeba v praxi od reálné téměř neliší. Platí to jak u foresteru, který dlouhodobě užíváme, tak i u sportovního „estéíčka“ či BRZ. V městském provozu výrobce dle normy EU tvrdí 14,0 l/100 km. My jsme v městském provozu dokonce jezdili za 13,5 l/100 km a šlo by to asi i za méně. Economy Run jsme ale nezkoušeli. Spotřeba mimo obec je dle normy 8,4 l/100 km. I zde souhlasíme a naměřená spotřeba se na našem testovacím okruhu silnice č. 611 mezi Horními Počernicemi a Poděbrady téměř neliší. Jezdili jsme v rozmezí od 8,7 do 8,9 l/100 km. Při ustálené rychlosti 90 km/h si přeplňovaný boxer řekne o 7,9 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h je spotřeba 10,6 l/100 km. Samozřejmě stačí párkrát neudržet temperament na uzdě a zmiňovaný průměr je tentam. Výrobce předepisuje tankovat benzin nejméně o 98 oktanech, ovšem při tankování běžného Naturalu s 95 oktany se nic neděje. Přeplňovaný boxer totiž pracuje se systémem proměnného časování všech šestnácti ventilů Dual AVCS a řídící jednotka si s klepáním ventilů poradí a předstih upraví. Výkon však klesne přibližně o 3 procenta, v našem případě tedy o necelých 7 kW. 

 

TEXT: Michal Busta  FOTO: Archiv

Čtěte více
Novinky
Speciály
Proč ještě nešetříte na povinném ručení?

Proč ještě nešetříte na povinném ručení?

Povinné ručení je každoroční výdaj, kterému neunikne žádný motorista. Jde o zákonnou povinnost, jenž sice kryje riziko způsobené škody, ale současně zvyšuje pravidelné náklady související s ... čtěte hned

ŽENEVA 2015

ŽENEVA 2015

Z letošního autosalonu v Ženevě pro vás máme fotky všech důležitých automobilových novinek. Co nenajdete tady naleznete vždy na našem Facebooku. čtěte hned

Continental

Continental

Že je zbytečné mít nejnovější model pneumatik na starším ojetém vozidle? Omyl. Z aktuálních testů společnosti Continental AG vyplývá, že kvalita pneumatik je přímo zodpovědná za chování ... čtěte hned

Dodge Viper GTC

Dodge Viper GTC

Ruční výroba nabídne  25 milionů možností.  V každé specifikaci dodá Dodge jen jediný vůz. čtěte hned

Leon CUPRA se rozrůstá a rozšiřuje nabídku OLÉ! SPORT

Leon CUPRA se rozrůstá a rozšiřuje nabídku OLÉ! SPORT

čtěte hned

Honda NSX 2015 odhalena.

Honda NSX 2015 odhalena.

Ekonomická krize, která vypukla v roce 2008 zpozdila japonskou novinku, na kterou jsme čekali 10let. čtěte hned

Ford Shelby GT350R Mustang

Ford Shelby GT350R Mustang

Nová vrcholná verze má pod kapoto osmiválec o objemu 5,2l s více něž 500koňmi a je lehčí o 59 kg čtěte hned

Ferrari 488 Spider - italský hřebec bez střechy

Ferrari 488 Spider - italský hřebec bez střechy

Otevřená verze 488 GTB  je poháněna dvakrát přeplňovaným osmiválcem. Stejně jako předchůdce využívá pevnou skládací střechu, kterou složí za 14 sekund. 670 koní pod kapotou dokáže tohoto ... čtěte hned

BMW M4 Iconic Lights

BMW M4 Iconic Lights

Světelná technika automobilů udělá obrovský skok kupředu. V Mnichově pilně pracují na osvětlení vozů BMW. čtěte hned

Das WeltAuto odměňuje své zákazníky

Das WeltAuto odměňuje své zákazníky

Celosvětová značka Das WeltAuto odměňuje od 1. října do konce letošního roku své zákazníky servisním poukazem. Zákazníci, kteří si v posledních třech měsících letošního roku zakoupí u ... čtěte hned