Auto roku 2016 v ČR zná finalisty

Vydal Administrator   |   Publikováno 4. 02. 2016


Auto roku v ČR míří do finále. Novináři museli mít jasno nejpozději do konce ledna a z pěti finalistů korunovat na trůn vítěze. Ve stejný čas končí také hlasování veřejnosti v jednotlivých automobilových třídách. Vítěz bude znám koncem února. Pěti finalistům se nyní věnujeme podrobněji.  

Ford Mustang

Revoluční supersport

Nový Ford Mustang patří s cenou do jednoho milionu korun mezi nejzábavnější supersporty. K dispozici je po evropsku turbodmychadlem dopovaný čtyřválec 2.3/233 kW nebo klasický americký osmiválec se 310 kW. Pohon zadních kol se o zábavu postará dokonale.

 

Šestá generace mustangu dorazila také do Evropy. Všechny předchozí generace se oficiálně prodávaly pouze v zámoří. Do Evropy se dovážely, ale pouze coby individuální dovozy bez požehnání mateřské automobilky. Šestá generace je prvním Mustangem, který lze běžně koupit v showroomu Fordu.

Tuhá náprava v propadlišti dějin

Nový mustang navíc nabízí v rámci své tradiční konstrukce nové revoluční řešení. Vůbec poprvé je k dispozici zcela nezávislé zavěšení všech kol. Zadní tuhá náprava neměla už šanci splnit přísné evropské požadavky na sportovní jízdní vlastnosti. Nahradil ji proto kinematicky dokonalejší víceprvkový závěs Integral link.

Zcela přepracovaná je ovšem v novém mustangu také přední náprava. Navenek se tváří jako konvenční modifikovaný McPherson, který používá dnes takřka každé auto. Bližší pohled ale odhalí citelné konstrukční rozdíly.

Výsledkem jsou vynikající jízdní vlastnosti. Kdo je navyklý jezdit v rychle projížděných zatáčkách ideální stopu, tomu bude nový mustang maximálně nápomocen. Naopak drifteři z něj moc nadšení nebudou. Utrhnout zadní kola do řízeného smyku je i u výkonného osmiválce s vypnutou stabilizací mnohem obtížnější, než tomu bylo dosud.

Mustang možná díky novému podvozku trochu ztratil ze svého tradičního kouzla. Hlavně v Americe se báli, že nová zadní náprava zabije typické jízdní vlastnosti vozu. Z pohledu Evropana je však příchod víceprvku vítaný. A jak se ukazuje, na chuť mu už přišli i Američané. To je znamení, že tento krok Fordu, vpravdě revoluční, byl jistě správný.

K dispozici je evropský čtyřválec i americký osmiválec

Novinka je k dispozici se dvěma motory, přeplňovaným čtyřválcem 2.3 EcoBoost (233 kW/ceny od 939 000 Kč s DPH) a klasickým „americkým“ vidlicovým osmiválcem (310 kW/ceny od 1 064 000 Kč). Slabší motor s mustangem na 100 km/h zrychlí za 5,8 s (233 km/h) se silnějším pak stokilometrovou rychlost pokoří za 4,8 s (250 km/h).

 

 

 

 

 

Opel Astra

Čarování s prostorem

Zvenku menší, uvnitř větší, pohánějí ho zcela nové motory, je vybavenější, levnější a až o 200 kg lehčí. Řeč je o novém Opelu Astra, který je v prodeji od listopadu.

 

Opel vzal vážně všechny případné výtky k astře předchozí generace a nový model kompletně přepracoval. Astra předchozí čtvrté generace totiž výtečně jezdila, v některých disciplínách na konkurenci ale ztrácela. Jmenujme například stísněnější interiér. Kouzlení s prostorem bylo astře cizí. Pátá generace už čarovat umí. Zatímco se vnější rozměry zmenšily, vnitřní podstatně narostly. S celkovou vnější délkou 4,37 metru je o téměř 50 milimetrů kratší než předchůdce, šířka se zmenšila o 5 milimetrů (na 1,81 metru bez vnějších zpětných zrcátek), a výška klesla o 25 mm. Jak jsme zjistili, dokonce i přes kratší rozvor (-20 mm) narostl prostor v oblasti kolen vzadu o znatelných 40 mm. Je to dáno především úspornější konstrukcí předních a zadních opěradel.

Skvělý podvozek, nové motory

U podvozku je patrná snaha o co nejvyšší úroveň jízdního komfortu. Je povedený a příjemně komfortní i na větších nerovnostech, a to dokonce i na nízkoprofilových pneumatikách 225/45 R 17. Díky nižší hmotnosti si astra vystačí i bez příplatkového adaptivního podvozku FlexRide, který byl sice příjemnou, ale poměrně nákladnou položkou předchozí generace.

Pod kapotou lze nalézt pouze zcela nové motory (všechny jsou se systémem přímého vstřikování paliva do válců) s objemy od 1,0 do 1,6 litru a s výkony od 70 do 147 kW.

Revoluční světlomety

Mezi nejzajímavější technické inovace patří bezesporu přední adaptivní diodové světlomety LED Matrix umožňující jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly. Na tom by nebylo nic tak výjimečného, protože vůbec první diodové světlomety představil v této třídě SEAT Leon. Astra je ale vůbec první, která v nižší střední třídě nabízí adaptivní systém svícení, využívaný automobily prémiového segmentu, kdy LED diody nehrají roli obyčejné výbojky, ale jsou sdruženy do celkem osmi segmentů (Matrixů) a každý osvětluje určitou část prostoru před autem.

 

 

 

 

 

 

 

Volvo XC90

Začátek nové éry

Již dvanáct let je největší volvo bez zásadnějších inovací v sériové výrobě a již delší dobu volalo po změně. Ta chvíle právě přišla, od základu přepracované XC90 zároveň reprezentuje začátek nové éry švédské automobilky.

 

Švédská automobilka se u novinky soustředila samozřejmě také na bezpečnost v rámci vize, že v roce 2020 nikdo v jejím automobilu při dopravní nehodě nezemře a nebude ani vážně zraněn. Kromě využití dnes již známých technologií a asistentů má XC90 v základní výbavě bezpečnostní balíček CITY SAFETY. Zajištěna je tak detekce jiných vozidel, cyklistů a chodců během dne i po setmění, která v případě hrozící kolize varuje zvukově a vizuálně, předpřipraví natlakováním brzdový systém a pokud řidič nereaguje, začne automaticky brzdit plnou brzdnou silou.

Bezpečnostní balíček obsahuje systém zabrzdění v křižovatce při hrozící srážce s protijedoucím vozidlem při odbočení vlevo, systém Run-off Road Protection – což je preventivní ochrana v případě nechtěného opuštění vozovky, nebo převrácení vozidla vč. předběžné aktivace předpínačů bezpečnostních pásů, deaktivace baterie (PHEv) a odemčení všech dveří. Sedadla mají výraznou schopnost absorbovat náraz a systém řízení stability proti převrácení vozu (RSC) – sleduje míru naklonění vozu např. v zatáčce. Pokud naklánění vzroste do bodu, kde by mohlo dojít k převrácení vozidla, systém RSC zmenší poloměr dráhy vozidla, aby se naklánění zmenšilo.

Pamatuje na řidiče

Přes všechnu bezpečnost a luxus se prý nezapomnělo ani na řidiče. Nový podvozek nabídne vyspělou techniku v podobě dvojité lichoběžníkové nápravy vpředu a víceprvkové vzadu. Vzduchové odpružení s nastavitelnou světlou výškou nečekejte, přesto volvo překvapuje zajímavým odpružením prostřednictvím listových pér, která jsou však vyrobena z kompozitu a nezávisle fungují na všech čtyřech kolech.

Pouze čtyřválce

Novou XC90 pohánějí výhradně čtyřválce Drive-E. Na jejich vrcholu je verze T8 Twin Engine. Jedná se o plug-in hybrid, který by měl kombinovat vysoký výkon a ekonomický i ekologický provoz, s největším výkonem 400 koní a točivým momentem 630 Nm 
při emisích CO2 okolo 60 g/km (jízdní cyklus NEDC). 

 

 

 

 

 

 

 

Škoda Superb

Nyní bez kompromisů

Superb, který svými rozměry patří na horní hranici střední třídy, konečně dostal důstojnou platformu, a tak svými proporcemi nemusí dělat žádné kompromisy jako jeho předchůdci.

 

Ostatně již vývoj tohoto automobilu ovlivnily zásadní okolnosti. Ještě nikdy v historii nebyly na design vozu značky Škoda kladeny takové požadavky, ještě nikdy vývoj nového modelu neovlivnilo tolik nových technologií. Bezpečnost, komfort a ekonomiku provozu zlepšuje celá řada inovativních systémů, se kterými jsme se u automobilů s okřídleným šípem ještě nesetkali.

 

Širší, delší, vyšší. Zkrátka větší

K nejsilnějším stránkám superbu patřila od samého začátku bohatá nabídka vnitřního prostoru i úroveň komfortu. Pokaždé byl ale problém s nedostatečnou šířkou, která navíc kazila vnější proporce. Nová platforma to zásadně mění. Šířka interiéru narostla o znatelných 55 mm. Výrazně narostl také rozvor (+80 mm) a vnější proporce jsou i díky znatelně kratšímu přednímu převisu karoserie (-61 mm) a kratší střeše, na kterou navazuje více skloněné zadní okno, které má evokovat karoserii kupé.

Motory s výkony od 88 do 206 kW

Superb využívá výhradně přeplňované čtyřválce s přímým vstřikováním paliva. Zážehové motory pokrývají výkony od 110 do 206 kW, vznětové pak od 88 do 140 kW.

Komfortní superb zároveň řidičsky potěší

Superb má zcela nový a výtečný podvozek. Respektive nabízí skvělý kompromis mezi vysokým jízdním komfortem a potěšením z jízdy. Přední náprava je typu MacPherson, zadní je víceprvková. Komfort podvozku lze nastavit pomocí systému Driving Mode Select, přičemž v režimu „Comfort“ pojedete po českých silnicích jako na vlnách, zatímco v režimu „Sport“ podvozek přiměřeně ztvrdne, ale stále nebude nekomfortní. Přejezd příčných nerovností zvládá mladoboleslavská novinka poměrně slušně, víceprvková zadní náprava vás pak suverénně přenese třeba i přes „oblíbené“ kočičí hlavy. Dlouhý rozvor a vyšší hmotnost neumožňuje superbu velké sportování, přesto se za volantem nudit nemusíte. Řízení s elektrickým posilovačem je vzorně přesné, přiměřeně přímé a s poměrně rychlou odezvou. 

 

 

 

 

 

 

 

Subaru Levorg

Vlastní cestou

Značku Subaru zákazníci vyhledávají pro svou originální koncepci se symetrickým pohonem všech kol, skvělé jízdní vlastnosti a nevšední boxery. Nové kombi střední třídy Levorg je originalitě značky věrné.

 

S jeho prodejem v Evropě přitom výrobce původně ani nepočítal. Naštěstí ale změnil názor a levorg na starý kontinent dorazil, aby zde navázal na výbornou pověst dřívějších kombi řady Legacy (vůči její současné generaci je ale zhruba o 10 cm kratší). A co že znamená zajímavě znějící jméno Levorg? Jedná se o umělé slovo složené z výrazů LEgacy, reVOlution a touRinG.

 

Osobitý praktik

Vozy koncernu Fuji Heavy Industies většinou nebývají považovány za prvoplánově krásné, v žádném případě jim ale nelze upřít osobitost. Levorg k ní přidává i dávku sportovní dynamiky spojenou s elegancí. Hodně dravě se tváří zejména příď a nepřehlédnutelná nasávací štěrbina na kapotě vyvolává asociace s kultovní Impezou WRX.

Zájemci o vozy kombi střední třídy většinou kladou značný důraz na velikost a praktické řešení zavazadlového prostoru. Levorg by je určitě neměl zklamat, jelikož v základní konfiguraci jeho záď spolkne 522 l zavazadel, po sklopení zadního opěradla vznikne vzorně rovná plocha. Pokud prostor nad ní využijete až po střechu, můžete naložit až 1485 l.  Páté dveře mají příjemně nízko nákladovou hranu sahající až k podlaze. Pod ní se skrývá dvojice úložných prostor o celkovém objemu 40 l.

V Evropě s jediným motorem

Subaru Levorg je na evropských trzích nabízeno s jedinou motorizací – zážehovou přeplňovanou šestnáctistovkou spojenou s variátorovou převodovkou. Samozřejmě se jedná o plochý čtyřválec (tzv. boxer), tedy o jednotku s protiběžnými písty, která se vyznačuje nadprůměrnou kultivovaností. Díky přeplňování dává i při nevelkém objemu 1,6 l výkon 125 kW a točivý moment až 250 Nm. Motor rovněž využívá technologii přímého vstřikování paliva a jeho hospodárnost zvyšuje i systém stop-start. 

 

Čtěte více
Novinky
Accenture Hackathon má vítěze. České porotce zaujala aplikace na nábor a analýzu práce programátorů.

Accenture Hackathon má vítěze. České porotce zaujala aplikace na nábor a analýzu práce programátorů.

O minulém víkendu se utkali o vítězství mladí technologičtí nadšenci z osmi zemí Evropy a Středního východu v mezinárodním „propojeném“ Accenture Hackathonu. Účastníci v ... čtěte hned

Speciály
Proč ještě nešetříte na povinném ručení?

Proč ještě nešetříte na povinném ručení?

Povinné ručení je každoroční výdaj, kterému neunikne žádný motorista. Jde o zákonnou povinnost, jenž sice kryje riziko způsobené škody, ale současně zvyšuje pravidelné ... čtěte hned

ŽENEVA 2015

ŽENEVA 2015

Z letošního autosalonu v Ženevě pro vás máme fotky všech důležitých automobilových novinek. Co nenajdete tady naleznete vždy na našem Facebooku. čtěte hned

Continental

Continental

Že je zbytečné mít nejnovější model pneumatik na starším ojetém vozidle? Omyl. Z aktuálních testů společnosti Continental AG vyplývá, že kvalita pneumatik je přímo ... čtěte hned

Dodge Viper GTC

Dodge Viper GTC

Ruční výroba nabídne  25 milionů možností.  V každé specifikaci dodá Dodge jen jediný vůz. čtěte hned

Leon CUPRA se rozrůstá a rozšiřuje nabídku OLÉ! SPORT

Leon CUPRA se rozrůstá a rozšiřuje nabídku OLÉ! SPORT

čtěte hned

Honda NSX 2015 odhalena.

Honda NSX 2015 odhalena.

Ekonomická krize, která vypukla v roce 2008 zpozdila japonskou novinku, na kterou jsme čekali 10let. čtěte hned

Ford Shelby GT350R Mustang

Ford Shelby GT350R Mustang

Nová vrcholná verze má pod kapoto osmiválec o objemu 5,2l s více něž 500koňmi a je lehčí o 59 kg čtěte hned

Ferrari 488 Spider - italský hřebec bez střechy

Ferrari 488 Spider - italský hřebec bez střechy

Otevřená verze 488 GTB  je poháněna dvakrát přeplňovaným osmiválcem. Stejně jako předchůdce využívá pevnou skládací střechu, kterou složí za 14 sekund. 670 koní pod ... čtěte hned

BMW M4 Iconic Lights

BMW M4 Iconic Lights

Světelná technika automobilů udělá obrovský skok kupředu. V Mnichově pilně pracují na osvětlení vozů BMW. čtěte hned

Das WeltAuto odměňuje své zákazníky

Das WeltAuto odměňuje své zákazníky

Celosvětová značka Das WeltAuto odměňuje od 1. října do konce letošního roku své zákazníky servisním poukazem. Zákazníci, kteří si v posledních třech měsících ... čtěte hned