Na výsluní
Vydal | Publikováno 24. 05. 2016
Nové jsou pružiny i tlumiče, znatelně tužší jsou příčné zkrutné stabilizátory. Na přání dodávaný SEAT Drive Profile umožňuje adaptivní tlumení s nabídkou dvou režimů, orientovaných na komfortní nebo sportovní jízdu. Tlačítko pro volbu režimů Comfort/Sport ovlivňuje rovněž charakteristiku činnosti posilovače řízení.
Podvozek má tedy zásadně pozměněnou charakteristiku odpružení. Je komfortnější, ale přitom neztrácí nic ze svého původního apetitu. V zatáčkách je překvapivě snadno předvídatelný, nerozhodí ho ani asfaltová roleta v zatáčce. Příčné nerovnosti absorbuje velmi dobře, pokud jsou však výraznější, přenese do interiéru nepříjemný kovový zvuk. To je daň za přesné uložení náprav bez zbytečných absorpčních prvků, které sice dobře tlumí, ale zhoršují jízdní vlastnosti i reakci na náhlou změnu směru jízdy. Pokud je ibiza vybavena adaptivním podvozkem, jsou rázy o poznání tlumenější. Přenos rázů ale z našeho pohledu neznamená zásadní nedostatek. Spíš naopak. K přenosu rázu dojde až ve chvíli, kdy vjedete do výrazné nerovnosti, která by už mohla poškodit geometrii náprav či poškodit disk kola. Zvuk alespoň řidiče varuje, že velikost a tvar nerovností se neslučuje se zvolenou rychlostí jízdy.
Nelze si nepovšimnout ani přepracovaného řízení, které je nyní strmější a má výraznější středovou polohu. Konstrukčně pozměněn byl také elektrický posilovač, který pracuje s přeprogramovanou řídicí jednotkou zlepšující zpětnou vazbu od kol do volantu.
Nové revoluční motory
V nabídce se objevily nové, velice atraktivní pohonné jednotky. Bezesporu nejzajímavější je nový přeplňovaný litrový tříválec TSI, který překvapí nízkou spotřebou a nadprůměrným výkonem. Podle stupně přeplňování disponuje 70 nebo 81 kW a točivým momentem 160, respektive 200 Nm. Tříválec 1.0 TSI využívá veškerých moderních fines. Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců, aby bylo zajištěno optimální řízení provozní teploty motoru a vynikající účinnost. Sací potrubí má integrovaný mezichladič stlačeného vzduchu, k dispozici je proměnné časování sacích a výfukových ventilů a řízení chladicí soustavy prostřednictvím tří různých chladicích okruhů. Zvláště důležité je oddělení chlazení hlavy válců od bloku motoru. Hlava válců může pracovat s vyšší teplotou a rychleji se prohřeje, což má výrazný vliv na životnost, emise a spotřebu především po studeném startu.
Dalším výjimečným motorem je čtyřválec 1.4 TSI ACT s aktivní deaktivací válců. Vysokou úroveň jízdní dynamiky zaručuje výkon zvýšený na 110 kW (točivý moment 250 Nm), zatímco deaktivace poloviny válců při částečném zatížení snižuje kombinovanou spotřebu paliva na 4,8 litru na 100 km.
Zajímavé novinky jsou také mezi vznětovými motory. Mezi nevšední konstrukční řešení nového tříválce 1.4 TDI patří hliníkový blok válců, který znatelně snižuje hmotnost, modul s vyvažovacím hřídelem zajišťující kultivovaný běh, kapalinové chlazení stlačovaného vzduchu v mezichladiči a palivový systém s maximálním vstřikovacím tlakem 2000 barů. Pokud bychom tedy měli motorovou nabídku zrekapitulovat, tak zážehové motory reprezentují jak litrové tříválce (55 kW, 70 kW a 81 kW), tak čtyřválce 1.2 TSI (66 kW a 81 kW) a 1.4 TSI/110 kW. Vznětové motory jsou zastoupeny pouze tříválcem 1.4 TDI, který podle stupně přeplňování nabízí 55, 66, nebo 77 kW.
Ceny startují na 264 900 Kč, nejdražší cupra stojí 440 900 Kč
Nejlevnější pětidveřový hatchback s atmosférickým tříválcem 1.0 MPI o výkonu 55 kW stojí v základním provedení Reference 274 900 Kč, třídveřová verze je o 10 000 Kč levnější. Základní cena sice není mezi malými hatchbacky nejnižší, k dispozici je ale řada nadstandardních prvků výbavy. Nejlevnější stupeň Reference disponuje klimatizací, autorádiem s pětipalcovým dotykovým displejem, palubním počítačem, elektrickým ovládáním předních oken nebo vyhřívanými vnějšími zpětnými zrcátky.
Ibiza Cupra implantovala větší motor a stojí jen 440 900 Kč
Zásadních změn doznala sportovní Ibiza Cupra. Nabízí celou řadu nových řešení. Sázka koncernu Volkswagen na dvouspojkové převodovky v kategorii malých ostrých hatchbacků nebyla úplně správná, a tak už se ručně řazená převodovka vrátila jak do Pola GTI, tak i do Ibizy Cupry. Bezkonkurenční je také cena. Za 440 900 Kč žádný jiný, takto rychlý hatchback nekoupíte. Další razantní změnou je implantace zcela nového srdce. Původní technicky složitý čtyřválec 1.4 TSI (132 kW, 250 Nm) s unikátním dvojitým přeplňováním turbodmychadlem i mechanickým kompresorem nahradí konstrukčně jednodušší a výrobně znatelně levnější čtyřválec 1.8 TSI (141 kW, 320 Nm), se kterým se rozjede na 235 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 6,7 s. Samočinná převodovka však spolupracuje s přiškrceným motorem. Nabízí sice také 141 kW, točivý moment je ale snížen na 250 Nm, protože vyšší točivý moment by jinak zkrátil životnost sedmistupňové převodovky DSG.
Čtěte více |