Na výsluní

Vydal   |   Publikováno 24. 05. 2016

  • 1 / 1

Na první pohled není příliš patrné, že by se SEAT Ibiza změnil. Po prvních ujetých kilometrech ale zjistíte, že je v podstatných věcech lepší. V rámci loňského faceliftu totiž došlo i na zásadní konstrukční změny. Ibiza je tak v nabitém segmentu malých aut stále na výsluní.  

Nové jsou pružiny i tlumiče, znatelně tužší jsou příčné zkrutné stabilizátory. Na přání dodávaný SEAT Drive Profile umožňuje adaptivní tlumení s nabídkou dvou režimů, orientovaných na komfortní nebo sportovní jízdu. Tlačítko pro volbu režimů Comfort/Sport ovlivňuje rovněž charakteristiku činnosti posilovače řízení.

Podvozek má tedy zásadně pozměněnou charakteristiku odpružení. Je komfortnější, ale přitom neztrácí nic ze svého původního apetitu. V zatáčkách je překvapivě snadno předvídatelný, nerozhodí ho ani asfaltová roleta v zatáčce. Příčné nerovnosti absorbuje velmi dobře, pokud jsou však výraznější, přenese do interiéru nepříjemný kovový zvuk. To je daň za přesné uložení náprav bez zbytečných absorpčních prvků, které sice dobře tlumí, ale zhoršují jízdní vlastnosti i reakci na náhlou změnu směru jízdy. Pokud je ibiza vybavena adaptivním podvozkem, jsou rázy o poznání tlumenější. Přenos rázů ale z našeho pohledu neznamená zásadní nedostatek. Spíš naopak. K přenosu rázu dojde až ve chvíli, kdy vjedete do výrazné nerovnosti, která by už mohla poškodit geometrii náprav či poškodit disk kola. Zvuk alespoň řidiče varuje, že velikost a tvar nerovností se neslučuje se zvolenou rychlostí jízdy.

Nelze si nepovšimnout ani přepracovaného řízení, které je nyní strmější a má výraznější středovou polohu. Konstrukčně pozměněn byl také elektrický posilovač, který pracuje s přeprogramovanou řídicí jednotkou zlepšující zpětnou vazbu od kol do volantu.

Nové revoluční motory

V nabídce se objevily nové, velice atraktivní pohonné jednotky. Bezesporu nejzajímavější je nový přeplňovaný litrový tříválec TSI, který překvapí nízkou spotřebou a nadprůměrným výkonem. Podle stupně přeplňování disponuje 
70 nebo 81 kW a točivým momentem 160, respektive 200 Nm. Tříválec 1.0 TSI využívá veškerých moderních fines. Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců, aby bylo zajištěno optimální řízení provozní teploty motoru a vynikající účinnost. Sací potrubí má integrovaný mezichladič stlačeného vzduchu, k dispozici je proměnné časování sacích a výfukových ventilů a řízení chladicí soustavy prostřednictvím tří různých chladicích okruhů. Zvláště důležité je oddělení chlazení hlavy válců od bloku motoru. Hlava válců může pracovat s vyšší teplotou a rychleji se prohřeje, což má výrazný vliv na životnost, emise a spotřebu především po studeném startu.

Dalším výjimečným motorem je čtyřválec 1.4 TSI ACT s aktivní deaktivací válců. Vysokou úroveň jízdní dynamiky zaručuje výkon zvýšený na 110 kW (točivý moment 250 Nm), zatímco deaktivace poloviny válců při částečném zatížení snižuje kombinovanou spotřebu paliva na 4,8 litru na 100 km.

Zajímavé novinky jsou také mezi vznětovými motory. Mezi nevšední konstrukční řešení nového tříválce 1.4 TDI patří hliníkový blok válců, který znatelně snižuje hmotnost, modul s vyvažovacím hřídelem zajišťující kultivovaný běh, kapalinové chlazení stlačovaného vzduchu v mezichladiči a palivový systém s maximálním vstřikovacím tlakem 2000 barů. Pokud bychom tedy měli motorovou nabídku zrekapitulovat, tak zážehové motory reprezentují jak litrové tříválce (55 kW, 70 kW a 81 kW),
 tak čtyřválce 1.2 TSI (66 kW a 81 kW) a 1.4 TSI/110 kW. Vznětové motory jsou zastoupeny pouze tříválcem 1.4 TDI, který podle stupně přeplňování nabízí 55, 66, nebo 77 kW.

Ceny startují na  264 900 Kč, nejdražší cupra stojí 440 900 Kč

Nejlevnější pětidveřový hatchback s atmosférickým tříválcem 1.0 MPI o výkonu 55 kW stojí v základním provedení Reference 274 900 Kč, třídveřová verze je o 10 000 Kč levnější. Základní cena sice není mezi malými hatchbacky nejnižší, k dispozici je ale řada nadstandardních prvků výbavy. Nejlevnější stupeň Reference disponuje klimatizací, autorádiem s pětipalcovým dotykovým displejem, palubním počítačem, elektrickým ovládáním předních oken nebo vyhřívanými vnějšími zpětnými zrcátky.

 

Ibiza Cupra implantovala větší motor a stojí jen 440 900 Kč

Zásadních změn doznala sportovní Ibiza Cupra. Nabízí celou řadu nových řešení. Sázka koncernu Volkswagen na dvouspojkové převodovky v kategorii malých ostrých hatchbacků nebyla úplně správná, a tak už se ručně řazená převodovka vrátila jak do Pola GTI, tak i do Ibizy Cupry. Bezkonkurenční je také cena. Za 440 900 Kč žádný jiný, takto rychlý hatchback nekoupíte. Další razantní změnou je implantace zcela nového srdce. Původní technicky složitý čtyřválec 1.4 TSI (132 kW, 250 Nm) s unikátním dvojitým přeplňováním turbodmychadlem i mechanickým kompresorem nahradí konstrukčně jednodušší a výrobně znatelně levnější čtyřválec 1.8 TSI (141 kW, 320 Nm), se kterým se rozjede na 235 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 6,7 s. Samočinná převodovka však spolupracuje s přiškrceným motorem. Nabízí sice také 141 kW, točivý moment je ale snížen na 250 Nm, protože vyšší točivý moment by jinak zkrátil životnost sedmistupňové převodovky DSG.           

Čtěte více
Novinky
Rozšiřujeme tým o programátory, kodéry, obchodníky, copywritery

Rozšiřujeme tým o programátory, kodéry, obchodníky, copywritery

Nabízíme práci na HPP, VPP, smlouvy i studentům nebo čerstvým absolventům po škole. Získáte náskok před ostatními a zkušenosti, ze kterých můžete těžit po celý život. Naše ... čtěte hned

Speciály
Proč ještě nešetříte na povinném ručení?

Proč ještě nešetříte na povinném ručení?

Povinné ručení je každoroční výdaj, kterému neunikne žádný motorista. Jde o zákonnou povinnost, jenž sice kryje riziko způsobené škody, ale současně zvyšuje pravidelné ... čtěte hned

ŽENEVA 2015

ŽENEVA 2015

Z letošního autosalonu v Ženevě pro vás máme fotky všech důležitých automobilových novinek. Co nenajdete tady naleznete vždy na našem Facebooku. čtěte hned

Continental

Continental

Že je zbytečné mít nejnovější model pneumatik na starším ojetém vozidle? Omyl. Z aktuálních testů společnosti Continental AG vyplývá, že kvalita pneumatik je přímo ... čtěte hned

Dodge Viper GTC

Dodge Viper GTC

Ruční výroba nabídne  25 milionů možností.  V každé specifikaci dodá Dodge jen jediný vůz. čtěte hned

Leon CUPRA se rozrůstá a rozšiřuje nabídku OLÉ! SPORT

Leon CUPRA se rozrůstá a rozšiřuje nabídku OLÉ! SPORT

čtěte hned

Honda NSX 2015 odhalena.

Honda NSX 2015 odhalena.

Ekonomická krize, která vypukla v roce 2008 zpozdila japonskou novinku, na kterou jsme čekali 10let. čtěte hned

Ford Shelby GT350R Mustang

Ford Shelby GT350R Mustang

Nová vrcholná verze má pod kapoto osmiválec o objemu 5,2l s více něž 500koňmi a je lehčí o 59 kg čtěte hned

Ferrari 488 Spider - italský hřebec bez střechy

Ferrari 488 Spider - italský hřebec bez střechy

Otevřená verze 488 GTB  je poháněna dvakrát přeplňovaným osmiválcem. Stejně jako předchůdce využívá pevnou skládací střechu, kterou složí za 14 sekund. 670 koní pod ... čtěte hned

BMW M4 Iconic Lights

BMW M4 Iconic Lights

Světelná technika automobilů udělá obrovský skok kupředu. V Mnichově pilně pracují na osvětlení vozů BMW. čtěte hned

Das WeltAuto odměňuje své zákazníky

Das WeltAuto odměňuje své zákazníky

Celosvětová značka Das WeltAuto odměňuje od 1. října do konce letošního roku své zákazníky servisním poukazem. Zákazníci, kteří si v posledních třech měsících ... čtěte hned