Sázka na jistotu
Vydal | Publikováno 20. 04. 2016
Ve své době (1982) bylo Audi 100 rekordmanem z hlediska součinitele odporu vzduchu (cx), který u tohoto sedanu vyšší střední třídy dosahoval hodnoty 0,30. Nové audi ve verzi sedan přichází s hodnotou 0,23. Méně má jen Mercedes CLA BlueEfficiency (0,22), nicméně ve verzi Avant je A4 s hodnotou 0,26 v kategorii kombi nejlepší. Kromě toho, že vzduchem sviští jako nůž rozměklým máslem, prošla nové „áčtyřka“ díky modulární platformě MLB také výraznou redukční dietou.
Méně hmotnosti, více prostoru
Nejvíce zredukovala hmotnost varianta kombi (dle výbavy až o 120 kg). Například základní sedan s motorem 1.4 TFSI má pohotovostní hmotnost 1320 kg, což je o 110 kg méně, než vážil jeho stejně výkonný předchůdce s motorem 1,8 TFSI. Způsobilo to zejména rozsáhlé využití vysokopevnostní oceli a hliníku, ze kterého je například celá střecha.
Přestože se celkové rozměry změnily jen minimálně (délka narostla o 2,5 cm, šířka o 1,6 cm a výška zůstala stejná), v interiéru je více místa na nohy (+40 mm) a postavy do výšky 185 cm se v sedanu celkem pohodlně usadí i na zadním sedadle. Zde se výška stropu zvýšila o znatelných 35 mm. Ještě lépe je na tom pochopitelně avant. Ten nyní nabízí objem zavazadlového prostoru v pětimístném uspořádání 505 litrů, a po sklopení sedadel až 1510 litrů. To je třeba na passata nebo octavii málo, jenže v prémiovém segmentu se na kubíky moc nehraje a v rámci současné konkurence se stále jedná o nadprůměrnou hodnotu.
Méně paliva
Výrobce tvrdí, že je nové audi v průměru úspornější o 21 %. Samozřejmě, že redukce hmotnosti, lepší aerodynamika a nové motory by měly spotřebu novinky mezigeneračně snížit. U vznětového čtyřválce jsme v rámci testu dosáhli poloviční úspory. S automobilem jsme ujeli přes 950 km a v kombinovaném režimu dosáhli spotřeby 5,2 l/100 km. Při pohonu 4x4 je dle našich měření nutné počítat s nárůstem spotřeby o 0,6 l/100 km.
V současné nabídce jsou tři zážehové (1.4 TFSI/110 kW, 2.0 TFSI/140 a 185 kW) a čtyři vznětové pohonné jednotky (2.0 TDI/110 a 140 kW, 3.0 TDI/160 a 200 kW). Všechny turbodiesely plní normu Euro 6, což znamená, že je u nich kromě nafty potřeba čas od času doplňovat i kapalinu AdBlue.
V oblasti motorů Audi naštěstí nejde radikální cestou downsizingu a tak diesel má stále objem tři litry a šest válců ve vidlicovém uspořádání. Tento motor v modelu A4 pracuje výhradně s pohonem všech kol a samočinnou osmistupňovou převodovkou a dokáže zrychlit z klidu na 100 km/h za 5,3 s. Mezi zážehovými motory bohužel šestiválce nenajdeme.
Jízda potěší!
Jízdně nelze této audi nic vytknout. Řízení je nyní znatelně strmější (pracuje s převodem 15,9:1) a přesnější. Má i lepší zpětnou vazbu od kol do volantu. Podvozek nabízí velice komfortní jízdu i ve sportovním režimu, tlumení je díky novým adaptivním tlumičům CDC s elektromagnetickými ventily regulujícími průtok hydraulické kapaliny zcela přirozené.
Za patrnými zlepšeními mimo jiné stojí znatelně pozměněné pětiprvkové zavěšení kol vpředu i vzadu, které díky lepší geometrii lépe reaguje na podélné i příčné nerovnosti a ještě více eliminuje náklony v zatáčkách i při rozjezdu a brzdění při zachování maximálního možného komfortu. Zadní náprava je navíc o 5 kg lehčí ve srovnání s předchůdcem, nicméně ultralehké pružiny z polymeru vyztuženého skelnými vlákny řada A4 na rozdíl od A6 nedostane.
Přenos hluku od motoru a kol je prakticky shodné s předchozí generací.
Delší záruka v ceně vozu
Pro všechny modely Audi prodávané na českém trhu včetně vysokovýkonných a sportovních modelů S, RS a R8 začala platit prodloužená záruka na čtyři roky, resp. 120 000 km. Nový záruční program se skládá ze zákonné záruky výrobce na dva roky bez omezení ujetých kilometrů a prodloužené záruky výrobce na další dva roky, pokud není překročen limit 120 000 ujetých kilometrů. Rozsah plnění prodloužené záruky se přitom zcela shoduje se zákonnou zárukou.
Při následném prodeji ojetého vozu přechází prodloužená záruka v plném rozsahu na dalšího majitele.
Čtěte více |